Axis
Vi er en programorganisation, der arbejder på tværs af lande og projekter med et fælles fokus: At anvende kvalitetsuddannelse som et middel til at styrke marginaliserede befolkningsgruppers rettigheder. Udvikling og forandring skabes effektivt og bæredygtigt gennem participatorisk og demokratisk funderet uddannelse. Fælles for Peru, Bolvia, Sierra Leone og Ghana er hierarkisk opbyggede samfund, hvor det typisk er mænd, der udøver magt over kvinder, ældre over unge, de rige og højtuddannede over de fattige og ikke-uddannede. Det betyder, at kvinder, unge og oprindelige folk ofte er afskåret fra at deltage i de demokratiske processer og sjældent er repræsenteret i myndighedernes eller i civilsamfundets organisationer. Derfor arbejder AXIS for at sikre disse menneskers rettigheder til, i og igennem uddannelse.
Organisationen har aktiviteter i følgende lande
- Bolivia
- Ghana
- Peru
Organisationen har aktiviteter og/eller arbejder indenfor følgende verdensmål
- Mål 1: Afskaf fattigdom
- Mål 3: Sundhed og trivsel
- Mål 4: Kvalitetsuddannelse
- Mål 5: Ligestilling mellem kønnene
- Mål 10: Mindre ulighed
- Mål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
- Mål 17: Partnerskaber for handling
Organisationen har modtaget følgende bevillinger fra CISUs puljer:
- A more equal and just world through quality education and a strong civil society
- Udvikling af manual for implementering af kontekstualiseret SRHR-undervisning for unge oprindelige folk i regionerne Ayacucho og Loreto i Peru
- Taquiles oprindelige folk: Institutionel styrkelse og territorial forvaltning, fase 3
- Ret til fri uddannelse
- Kapacitetsanalyse
- Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge elevledere i Ayacucho, Peru
- Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru – Fase III
- Organisation og pædagoisk udvikling i Lima´s slum
- Taquiles oprindelige folk:Institutionel styrkelse og territorial forvaltning, fase 2
- Besøg fra Bolivia og foredrag om reproduktiv sundhed i Bolivia
- "Aprender haciendo" - uddannelse i økologiske familielandbrug og personlig udvikling blandt fattige kvindelige quechua-bønder i Sacaba, Bolivia
- Oprindelige folk i Amazonas: Uddannelse på egne betingelser, fase 3.
- Seksuelle rettigheder og reproduktiv sundhed -Pro Joven 3.
- Seksuelle rettigheder og reproduktiv sundhed for oprindelige folk i Peru
- Seksuelle rettigheder I Bolivia
- Sexual Rights and Reproductive Health in Sierra Leone
- Seksuelle rettigheder og reproduktiv sundhed - Pro Joven 2
- Skolehaver Moray, 2. fase
- Ungdomslederprojekt
- Danish-African partnership preparing for program modality
- Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru - Fase 2
- Innovate Sexual Education Project (ISEP)
- Innovative Sexuality Education Project III
- Skolehaver Moray
- "Aprender Haciendo" - integreret uddannelse i bæredygtige familielandbrug og personlig udvikling blandt fattige kvindelige quechua-bønder i Sacaba, Bolivia
- Empowerment of Civil Society through Quality Education
- Elevdemokrati og medborgerskab blandt unge ledere i Ayacucho, Peru
- Ungdomslederuddannelse
- Oprindelige folk i Amazonas: Uddannelse på egne betingelser, fase 2
- Advocate to Educate for Sexual and Reproductive Health and Rights
- Programforberedelse LA
- Innovative Sexual Education Project II ISEP II
- A more equal and just world through quality education and a strong civil society
- Ungdomslederuddannelse, fase 2
- Bæredygtige skolehaver og netværksdannelse
- Aprender Haciendo – Overdragelse af Sacaba-modellen
- Empowerment of Civil Society through Quality Education
- Elevråd og Unge Ledere: Sammen om Kvalitetsuddannelse
- Konference: Fremtidig programtilgang
- Oprindelige folk i Amazonas: Uddannelse på egne betingelser
- School Gardens for Students - Promoting Participatory Teaching Methods in Northern Ghana
- Community Based Sexuality Education Project(CBSEP)
- Skolehaver Moray, 4. fase
- “Unges seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder i Peru”
- Udvikling af Uddannelsesmodel i SRSR
- Quechuakvinder, integreret uddannelse og udvikling i Bolivia
- Skolehaver Moray, 3. fase
- Enhancing the Quality of Education in Northern Ghana through the use and promotion of Participatory Teaching Methods
- Sensitize, Learn, Adapt and Participate (SLAP) in the fight against Ebola (tidligere: Advocate to Educate for Sexual and Reproductive Health and Rigths)